Een goede reclamecampagne voldoet aan een aantal eisen. Zo is hij creatief, waardoor hij leuk gevonden wordt en blijft hangen, maar ook effectief, waardoor hij daadwerkelijk iets oplevert. Sommige campagnes zijn erg creatief, maar daarvan weet het publiek soms niet eens over welk merk de reclame gaat. Zo wist lange tijd niemand dat ‘Even Apeldoorn bellen’ een reclame was voor Achmea. Leuke reclames, maar dus niet altijd even effectief.
Daarnaast is het ook erg verstandig om de campagne meetbaar te maken. Iets wat met de online tools van tegenwoordig erg goed te doen is. Hierdoor weet je wat wel en niet werkt én kun je bijschaven waar nodig.
Ga in gesprek met onze experts en ontdek waar jouw kansen liggen.
Neem contact opEr zijn verschillende redenen waarom je een reclamecampagne of publiekscampagne in kan zetten voor je bedrijf of merk. Of je nu je huidige productportfolio of diensten wil promoten, je een nieuwe verpakking wil laten zien, een nieuwe markt wil betreden of je merk gewoon meer wil laten zien aan je doelgroep; een reclamecampagne of publiekscampagne kan je erbij helpen.
Het precieze doel van een campagne kan dus zeer uiteenlopend zijn, maar de gemene deler is dat je doorgaans je doelgroep wil activeren. Door middel van creatieve, effectieve en meetbare campagnes kun je jouw doelen (en je doelgroep) bereiken.
Een campagne met één of een reeks reclame advertenties inzetten kan effectief zijn als je exact weet waar de doelgroep actief is. Als de complete doelgroep bijvoorbeeld hetzelfde vakblad leest of dezelfde website bezoekt, zou je daar met één advertentie volledig op in kunnen zetten.
Maar een reclame advertentie gecombineerd met een artikel of een advertorial werkt vaak nog effectiever. Let wel op, een advertentie is vaak maar één van de vele momenten (touchpoints) dat je merk in beeld komt, voordat je klant jouw product koopt of een offerte aanvraagt. Vaak heeft hij al een klantreis achter de rug door allerlei communicatie, bijvoorbeeld via social media, gedrukte reclame-uitingen, reviews, advertenties en andere informatie over jou of je concurrenten. Het is dan ook verstandig om meerdere uitingen, in zowel online als offline kanalen, met elkaar te verbinden zodat ze elkaar gaan versterken.
Slechts een klein percentage koopt op impuls, dus snel na één keer een product te hebben gezien. Dus het is verstandig om een complete campagne uit te rollen, in plaats van één advertentie.
Exposure, sales, leads, offerte-aanvragen, merkgevoel, top of mind en meer. Wat een succesvolle campagne oplevert hangt natuurlijk vooral af van jouw doelstellingen. Het verschil tussen succes en geen succes is gelukkig vaak goed te meten. Zo kunnen we precies zien hoeveel clicks of sales je hebt behaald voor het bedrag wat je hebt besteed. Met offline campagnes (bijvoorbeeld in magazines) kunnen we dat bekijken door het verschil van sales in die periode te vergelijken met de benchmark. Wat het dus uiteindelijk oplevert wordt bepaald door je doel; of dat doel behaald wordt, bekijken we met behulp van de gemeten resultaten.
Het opzetten en uitrollen van een goede, creatieve campagne gaat met behulp van een aantal belangrijk stappen. Die stappen zien er als volgt uit:
Stap 1) Het bepalen van je doelstellingen.
Voordat je aan de slag gaat, is het belangrijk om te bepalen wat je precies wil bereiken met je campagne. Daarbij geldt: hoe concreter en meetbaarder je doelen, des te makkelijker het wordt om ze te bereiken.
Stap 2) Het vaststellen van je doelgroep.
Op basis van je doelstellingen brengen we je doelgroep in kaart. Wanneer je weet aan wie je campagne is gericht, wordt het eenvoudiger om de boodschap te bepalen.
Stap 3) Het bepalen van de communicatieboodschap.
Nu we weten wat we willen bereiken en bij wie we dat willen doen, is het tijd om te bepalen hoe we dat gaan aanpakken. Hoe trek je de aandacht van je doelgroep? Hoe overtuig je hen? Kortom: wat communiceer je aan je doelgroep om jouw doelen te bereiken? Voor de doelgroep stellen we een kernachtige communicatieboodschap op die als concept dient voor de uiteindelijke campagne. Er zal dus één communicatieboodschap zijn voor het hele project.
Stap 4) Het ontwikkelen van een creatief concept.
Het creatief concept is de creatieve vertaling van de communicatieboodschap. Hierin komt alle kennis samen die we in de vorige stappen hebben opgedaan.
Wanneer je uit de campagne-voorstellen een keuze hebt gemaakt voor de communicatieboodschap en het creatief concept, dan werken we de campagne verder uit. Het kiezen van een budget en de verdeling van dit budget zijn daarbij een belangrijk onderdeel. We kijken welke middelen we kunnen inzetten, welke kanalen, hoe groot, hoe vaak en hoe lang de looptijd is van de reclame campagne.
Er zijn een aantal redenen waarom het verstandig is om het bedenken en uitrollen van een reclamecampagne uit te besteden aan een bureau met specialisten. Allereerst: het is een expertise. Zo is het van belang dat de stappen die je hierboven terugvindt goed uitgevoerd worden voor het creëren van de juiste basis. Van begin tot eind kan een bureau je daarbij helpen. Kortom, overleg met Tundra wat voor campagne het beste bij jouw merk of bedrijf past en wij zorgen voor de uitrol van een succesvolle campagne.
Het extra voordeel als je het uitrollen van een reclamecampagne bij een bureau als Tundra doet, is dat je alle expertises onder één dak hebt. Zo hebben wij strategen in dienst die de basis van de campagne kunnen opzetten, maar hebben we ook ontwerpers die bijvoorbeeld een advertentiepagina kunnen ontwikkelen. Dat alles wordt altijd begeleid door een enkel contactpersoon in de vorm van onze ervaren projectmanagers. Hierdoor houd je alles onder een dak en verloopt de communicatie soepel.
Tundra is een professioneel marketing bureau gevestigd in Waalwijk en specialist in het bedenken en uitrollen van succesvolle reclamecampagnes. Met onze meer dan 20 jaar ervaring op het gebied van online en offline reclame, hebben we al vele reclamecampagnes succesvol uitgerold voor bedrijven in uiteenlopende branches. Denk hierbij aan sectoren als zakelijke dienstverlening, fashion & lifestyle, overheid & onderwijs, zorg sport & welzijn, kunst & cultuur, IT & software, metaal & maakindustrie, transport & logistiek, vastgoed & bouw, uitvaartsector, food, B2B marketing en B2C marketing.
Wil jij een sterke, creatieve reclamecampagne opzetten, maar weet je niet precies waar je moet beginnen? Wij helpen je er graag bij. Stuur een mail naar hallo@tundra.nl of bel naar 0416 355 229 en kom langs voor een adviesgesprek onder het genot van een bakje koffie of thee.
Vaktaal
Wij houden graag van duidelijk taal. Mocht je meer willen weten over een bepaalde vakterm op deze pagina, vind je hier de uitleg.
Meer weten over Branding & Identity?
Projecten met succesvolle campagnes
Like to hear from you!
Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van onze laatste updates en nieuwtjes!Contact
Benieuwd hoe we samen jouw merk, bedrijf of organisatie nog sterker kunnen maken?