Wat hebben de Nike Swoosh, de gebeten appel van Apple, de drie strepen van Adidas en de goudgele bogen van de ‘M’ van McDonald’s gemeen? Het zijn allemaal onmiskenbaar sterke logo’s. Natuurlijk zijn dit ontwerpen van wereldformaat die door de jaren heen zeer sterk vermarkt zijn, maar het laat wel zien hoe belangrijk een logo kan zijn voor je bedrijf of merk. Maar wat maakt een logo nou een sterk logo? Waarom zou je logo laten ontwerpen, wat levert het je op? Alles over logo’s vind je hieronder.
Ga in gesprek met onze experts en ontdek waar jouw kansen liggen.
Neem contact opEen sterk merk- of bedrijfslogo laten ontwerpen is noodzaak aangezien een logo een van de belangrijkste huisstijlelementen is die zorgen dat je merk of bedrijf goed te herkennen is. Als je geen logo hebt, of een logo dat niet goed bij het bedrijf past, dan loop je de kans mis om op herkend te worden of verkeerd geassocieerd te worden. Een goed logo is schaalbaar en zowel in het klein als in het groot herkenbaar. Hierdoor kun je het gebruiken op je website of webshop, als kleine profielfoto van je socials, maar ook op hele grote wanden van je beursstand.
Het is voor een logo moeilijk te bepalen wat het concreet oplevert. Je kunt onmogelijk al je klanten gaan ondervragen of het logo een rol heeft gespeeld in de aankoop van een product. En al zou je dat doen, dan zouden ze geen antwoord kunnen geven, aangezien het logo vooral ook een rol speelt in het onderbewuste van de mensen die hem zien. We weten dat een klant je logo en product meerdere keren ziet in zijn klantreis voordat hij overgaat tot aankoop. Herkenning is dan essentieel. Als je een tijdloos logo laat maken is dat een goede investering, namelijk: een logo krijgt door de tijd heen meer en meer herkenbaarheid en een onmisbaar element is in de branding van je merk. Heb je al jarenlang gebouwd aan je naamsbekendheid dan is een restyle van je logo een verstandige optie: je behoudt dan de goede elementen van je logo, alleen dan in een opgefrist jasje.
Grappig feitje: De Nike swoosh is ontworpen door grafisch ontwerper Carolyn Davidsonis. In die tijd betaalde het bedrijf 35 dollar voor de diensten van Carolyn. Met inflatie zou dat nu zo’n 220 dollar zijn. De waarde van het logo is wordt tegenwoordig op een slordige 26 miljard dollar geschat.
Of je nu een logo nodig hebt voor een bedrijf wat je nog moet starten, of je wil een bestaand logo restylen, het is altijd verstandig om een bureau in te schakelen. Omdat een logo altijd onderdeel is van een complete huisstijl of campagne, is het moeilijk om precies aan te geven hoeveel het ontwerpen van een logo kost. Het hangt samen met jouw wensen, doelstellingen en het budget wat jij beschikbaar hebt voor het ontwerp.
Veel wordt duidelijk in onze DNA sessies waarin we de sterke punten, positionering met onderscheidend vermogen van jouw bedrijf of merk helder krijgen en verder aanscherpen. Voor veel van onze klanten bleken onze DNA sessies een ware eye-opener die vervolgens de basis vormen van hun nieuwe huisstijl, website of campagne.
Het ontwerpen van een logo is een expertise, waarbij gelet moet worden op verschillende aspecten. Allereerst is er natuurlijk het creatieve en visuele aspect, waar we bij Tundra onze specialisten voor hebben. Daarnaast moet een logo tijdloos zijn – dus niet trendy, want dan moet je iedere twee jaar een nieuwe logo laten ontwerpen. En het logo moet goed te gebruiken zijn op allerlei formaten, zowel in online campagnes en websites als in drukwerk of groot op een beurs.
Onze ruime ervaring met het ontwerp van logo’s voor uiteenlopende bedrijven zorgt ervoor dat we ieder positionerings en creatief proces in goede banen weten te leiden, en indien gewenst kunnen vastleggen in een brand guide / huisstijlhandboek. Met ons team van specialisten ontwerpen wij graag samen met jou het nieuwe logo en daarbij passende branding voor je merk of bedrijf.
Tundra is een creatief digitaal bureau gevestigd in Waalwijk en het ontwerpen van logo’s en huisstijlen zit ons in de genen. We zijn een flexibele sparringpartner met één aanspreekpunt gedurende het hele project, van positionering tot promotie, zowel online als offline. We hebben bovendien al ruim 20 jaar ervaring op het gebied van logo en branding. We bedienen MKB-bedrijven in uiteenlopende branches, zowel business-to-business als business-to-consumer.
Heb jij een vraag over het laten ontwerpen van een logo? Wij helpen je er graag bij. Stuur een mail naar hallo@tundra.nl of bel naar 0416 355 229 voor een adviesgesprek onder het genot van een bakje koffie of thee.
Vaktaal
Wij houden graag van duidelijk taal. Mocht je meer willen weten over een bepaalde vakterm op deze pagina, vind je hier de uitleg.
Meer weten over Branding & Identity?
Projecten met een sterk logo
Like to hear from you!
Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van onze laatste updates en nieuwtjes!Contact
Benieuwd hoe we samen jouw merk, bedrijf of organisatie nog sterker kunnen maken?