Een merk is een (onderbuik)gevoel wat mensen krijgen bij jouw product of dienst. De kracht van jouw merk berust op wat mensen van jou vinden. Het is in feite dus niks tastbaars, maar je kan er wel invloed op uitoefenen met behulp van tastbare dingen, zoals een merknaam en een merkstrategie. Door een goede merkpositionering kun jij het gevoel bij jouw (potentiële) klanten positief beïnvloeden. Maar hoe doe je dat? Je leest er hier alles over.

Durf jij je bedrijf of merk te onderscheiden?

Ga in gesprek met onze experts en ontdek waar jouw kansen liggen.

Neem contact op

Wat is een merkstrategie?

Eigenlijk is een merkstrategie gewoon de manier waarop jij jouw merk aan het publiek gaat laten zien. Dat heeft te maken met hoe jouw merk eruit komt te zien, denk daarbij aan een naam, een huisstijl en een logo. Maar het heeft ook te maken met waar, wanneer en aan wie jij jouw merk gaat laten zien. Denk hierbij aan passende communicatiemiddelen, reclame-uitingen, campagnes en het kiezen van de juiste doelgroep.

Waarom is een goede merkstrategie belangrijk?

Een goede en duidelijke merkstrategie zorgt ervoor dat jij een plekje claimt in het hoofd van jouw (potentiële) klant. Het is aan jou om te bepalen bij wat voor associaties je wil dat je doelgroep aan jouw merk denkt én om vervolgens uit te stippelen op welke manier je daarvoor gaat zorgen. Red Bull is hier een heel duidelijk voorbeeld van: ‘Red Bull geeft je vleugels’ en om die leus kracht bij te zetten, sponsoren ze onder andere een Formule 1 team. Denk je aan snelle, adrenaline-opwekkende sporten of activiteiten, dan denk je aan Red Bull.

branding maakt je merk herkenbaar

Wat levert een herkenbare merkpositionering op?

Een herkenbare merkpositionering laat zien wat de gewenste positie is van jouw merk in de markt. Die duidelijkheid is ook goed voor jouw medewerkers, aangezien zij dan een leidraad hebben om hun marketingactiviteiten aan op te hangen. Uiteindelijk gaat dat er ook voor zorgen dat het voor jouw klanten duidelijk wordt waarom ze bij jou moeten zijn. Zo koop je een chocoladereep van Tony’s Chocolonely bijvoorbeeld niet alleen voor de chocolade, maar ook omdat je weet dat ze iets goeds doen voor de chocoladeketen (en dus de wereld). Dat laatste komt door de sterke merkpositionering van Tony’s.

Hoe gaat een merkpositionering of herpositionering in zijn werk?

Onze specialisten gaan samen met jou en je (marketing)medewerkers aan de slag in de zoektocht naar een sterke merkpositionering. Het begint bij de basis: wat zijn missie, visie en de kernwaarden van je merk. Vervolgens houden we strategische sessies. Na een aantal keer zenden en ontvangen presenteren we de eerste versie van de merkpositionering (of herpositionering van het merk). Daar wordt natuurlijk op gereageerd, aangezien het een dynamisch proces blijft, waarna er elementen zullen worden aangepast.

Waarom zou je een merkstrategie laten bedenken door een bureau?

Wij gebruiken wel vaker de uitspraak: ‘schoenmaker, blijf bij je leest.’ Iedereen moet doen waar hij goed in is, en wij durven te zeggen dat we goed zijn in het ontwikkelen van een merkstrategie. Het bedenken van een slimme, passende merknaam is daar een onderdeel van. Maar omdat het om jouw bedrijf of merk gaat, doen we natuurlijk alles in nauwe samenwerking met jou en je werknemers. Wij kennen het klappen van de marketing zweep, jullie kennen de kenmerken van het merk.

Ons team is toegankelijk, weet waar ze over praten en weten ook wanneer iets niet binnen hun skillset ligt. We verkopen liever ‘nee’ dan gebakken lucht, maar schakelen nog liever specialisten in uit onze creatieve schil die het antwoord wel weten. Hierdoor hebben we vrijwel altijd een antwoord op alle digital branding & marketing vraagstukken.

Hoe kan Tundra je hierbij helpen?

Tundra is een professioneel marketing bureau gevestigd in Waalwijk en specialist in onder andere de ontwikkeling van merkstrategieën. Met ons team van digital professionals en onze ruim 20 jaar ervaring op het gebied van branding & marketing, bedienen wij MKB-bedrijven in uiteenlopende branches. Denk hierbij aan sectoren als zakelijke dienstverlening, fashion & lifestyle, overheid & onderwijs, zorg sport & welzijn, kunst & cultuur, IT & software, metaal & maakindustrie, transport & logistiek, vastgoed & bouw, uitvaartsector, food, B2B marketing en B2C marketing.

Vaktaal

Wij houden graag van duidelijk taal. Mocht je meer willen weten over een bepaalde vakterm op deze pagina, vind je hier de uitleg.

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?

Heb jij een vraag over het ontwikkelen van een goede merknaam en merkstrategie? Wij helpen je er graag bij. Stuur een mail naar hallo@tundra.nl of bel naar 0416 355 229 voor een adviesgesprek onder het genot van een bakje koffie of thee.

Projecten met een nieuwe merkstrategie

Like to hear from you!

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze laatste updates en nieuwtjes!
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Contact

Benieuwd hoe we samen jouw merk, bedrijf of organisatie nog sterker kunnen maken?
Stuur een mail naar hallo@tundra.nl
Of bel ons 0416 355 229