SEA (Search Engine Advertising), oftewel in een zoekmachine als Google adverteren met Adwords en Shopping is en blijft erg belangrijk. Wij noemen SEA ook wel Google Adwords of Google Ads, omdat 95% van alle zoekopdrachten via Google wordt gedaan. Wist je dat er wereldwijd maandelijks meer dan honderd miljard (dat is een één met heel veel nullen, namelijk 100.000.000.000) zoekopdrachten worden uitgevoerd in Google? Dat zijn er iedere seconde maar liefst 40.000. Natuurlijk is niet heel de wereld jouw doelgroep, maar het geeft maar aan hoe belangrijk het is om in Google gevonden te worden. Google Adwords helpt je daarbij.

Wat is SEA en hoe ga je ermee adverteren in Google?

Naast de mogelijkheden om je website of webshop te verbeteren voor organische vindbaarheid (SEO), is het ook mogelijk om te adverteren binnen Google: dit wordt SEA genoemd. SEA staat voor Search Engine Advertising en is de overkoepelende term voor het inzetten van Adwords advertenties, je producten aan Google Shopping toevoegen en nog meer verschillende betaalde Google advertentie mogelijkheden.

Google SEO

Hoe krijg je meer verkopen en leads door een Adwords campagne?

Om meer diensten of producten te kunnen verkopen zul je de juiste bezoekers naar je website of webshop moeten leiden; dit kun je stimuleren door een betaalde Adwords campagne in te zetten gericht op mensen mensen die actief zoeken naar wat je te bieden hebt. Dit kan op verschillende manieren.

  • Search-campagnes in het zoeknetwerk: tekstadvertenties in de zoekresultaten
  • Display-campagnes: beeldadvertenties op websites vergroten de branding en merkbekendheid
  • Videocampagnes: videoadvertenties op YouTube
  • Shopping-campagnes: productadvertenties in Google Shopping (incl. remarketing)In overleg maken we een keuze of combineren we de verschillende mogelijkheden binnen je Adwords campagne.

Hoe werkt een SEA campagne?

Een effectieve SEA campagne begint bij een goede opzet. Samen bepalen we of je de SEA campagne wil richten op specifieke producten of productgroepen, of meer ‘branded’ op je merknaam. Per productgroep en thema wordt een campagne opgezet. Elke productgroep krijgt een losse advertentiegroep op basis van het zoekwoordonderzoek. Per advertentiegroep worden drie unieke, relevante advertenties gemaakt.

Het bepalen van de juiste (type) zoekwoorden bij je thema is belangrijk. Zo kun je namelijk exacte of brede zoekwoorden inzetten, maar ook woordgroepen die bestaan uit meerdere woorden. Een zeer specifieke woordgroep richt zich bijvoorbeeld op een kleinere doelgroep, maar wel een doelgroep die erg specifiek op zoek is. Daar moet over nagedacht worden. Per SEA campagne bepalen we de juiste strategie om er het meeste rendement uit te halen.

Waarom zou je Google Ads uitbesteden een Adwords specialist?

Google Ads uitbesteden aan een Adwords specialist is verstandig, omdat diegene de campagnes vanaf de basis indeelt volgens de Google richtlijnen, zodat er een solide basis ontstaat. Deze richtlijnen zijn continu in ontwikkeling, een Adwords specialist volgt de ontwikkelingen op de voet en stuurt vervolgens de campagnes maandelijks bij, waardoor je het aantal verkopen dat uit het budget gehaald wordt steeds hoger wordt. Campagnes en advertentiegroepen die geen resultaat opleveren worden geoptimaliseerd of afgebroken. Zo wordt er geen onnodig budget weggegooid en wordt de focus gelegd op de goed presterende producten.

Een Adwords specialist analyseert de zoektermen waarbij mensen op de ads hebben geklikt en niet relevante zoektermen worden uitgesloten. Relevante zoektermen voegen we toe aan juiste advertentiegroep. Voor nieuwe, interessante zoekthema’s worden losse advertentiegroepen aangemaakt, waardoor de advertenties specifiek blijven. Zo kan direct gezien worden wat de beste kans op verkoop en de goedkoopst mogelijke klikprijzen oplevert.

Wat is Google Shopping en wat kun je ermee doen?

Naast het inzetten van tekst- en beeldadvertenties kun je er ook voor zorgen dat je producten zichtbaar worden in Google Shopping. De productadvertenties worden dan gebaseerd op een Google feed met alle benodigde productinformatie. Denk aan naam, prijs, EAN-code, SKU, lengte, breedte, hoogte, gewicht, inhoud, etc. De Google feed kan beheerd worden in het Google Merchant Center. Het opzetten en optimaliseren van de feed en campagnes vraagt de nodige expertise, dus is het wellicht verstandig om uit te besteden. Tundra is een Google shopping bureau met ruime ervaring waaraan je de Google Shopping campagnes kunt uitbesteden, zodat je op grote lijnen de data bespreekt met de experts en verder volledig ontzorgt wordt.

SEA Shopping

SEA bureau voor Adwords en Google Shopping

Zowel voor Google Adwords als voor Google Shopping geldt: inzicht hebben in hoe iets werkt is één, maar dagelijks adverteren vergt budget en is dus noodzakelijk om efficiënt in te zetten. Het opzetten, beheersen van de kosten en het optimaliseren van Google Adwords en Google Shopping campagnes is dan ook een specialisme wat je het beste kunt overlaten aan een bureau met veel kennis en ervaring op dat gebied.

Hoe kan Tundra je hierbij helpen?

Tundra is een professioneel marketing bureau gevestigd in Waalwijk en specialist in online marketing. SEA, Google advertenties zijn hier een groot onderdeel van. Met onze meer dan 20 jaar ervaring op het gebied van online en met behulp van onze SEA-specialisten hebben we al Google Ad Campagnes opgezet voor merken en bedrijven in uiteenlopende branches. Denk hierbij aan sectoren als zakelijke dienstverlening, fashion & lifestyle, overheid & onderwijs, zorg sport & welzijn, kunst & cultuur, IT & software, metaal & maakindustrie, transport & logistiek, vastgoed & bouw, uitvaartsector, food, B2B marketing en B2C marketing.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen

Benieuwd hoe we SEA Google advertenties en Google Shopping kunnen inzetten om het aantal verkopen van jouw product of dienst sterk te laten toenemen? Stuur een mail naar hallo@tundra.nl of bel naar 0416 355 299 en kom langs voor een adviesgesprek onder het genot van een bakje koffie of thee.

SEA Google Adwords & Shopping VOOR ONDER ANDERE:

Like to hear from you!

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze laatste updates en nieuwtjes!
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Contact

Benieuwd hoe we samen jouw merk, bedrijf of organisatie nog sterker kunnen maken?
Stuur een mail naar hallo@tundra.nl
Of bel ons 0416 355 229